بازار مسکن 1402

29 بهمن 1402
0 دیدگاه
بازار مسکن 1402
  • داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در سال 1401 تعداد معاملات بازارمسکن در هر ماه تا 14 هزار مورد هم ثبت شده در حالی که در سال 1402 این تعدد هیچ‌گاه بالاتر از 5 هزار مورد نبوده است.

    طی سال‌های اخیر بازار مسکن در کل کشور با نوساناتی همراه بوده که این نوسانات پیش از سایر شهرها و بیش‌تر از همه در شهر تهران نمایان شده است. قیمت مسکن در پایتخت از متری 44 میلیون تومان در تیر ماه سال گذشته به متری 80 میلیون تومان در دی ماه سال جاری رسیده و همین رشد چشم‌گیر خرید و معامله این کالای ضروری را به امری دشوار بدل کرده است.

    این مسئله در کاهش رشد ماهانه تعداد معاملات در شهر تهران قابل مشاهده است. در سال 1401 و با وجود جهش‌هایی که طی این سال در قیمت مسکن رخ داده بود، تعداد معاملات مسکن در تهران به 14 هزار مورد هم رسیده بود در حالی که در سال 1402 و با وجود کاهش قیمت مسکن در برخی ماه‌ها، تعداد معاملات مسکن هیچ‌گاه فراتر از 5 هزار مورد نبوده است. به نظر می‌رسد بخشی از کاهش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر نیز به واسطه همین کمبود تقاضای موثر در بازار مسکن پایتخت باشد.

    اُفت و خیزهای معامله مسکن در تهران طی سال 1401

    داده‌های بدست آمده از مرکز آمار نشان می‌دهد که در 19 ماه گذشته بالاترین تعداد معامله مسکن در شهر تهران مربوط به خرداد 1401 بوده است.  در این ماه، تقریبا 14 هزار و 100 مسکن در تهران معامله شده است. در ماه بعد، این رقم به حدود 8 هزار و 700 واحد رسیده که نشان‌دهنده کاهش 38 درصدی تعداد معاملات مسکن در این شهر است. میانگین قیمت وزنی هر متر مربع مسکن در تهران در تیر سال گذشته 44 میلیون و 840 هزار تومان بوده است.

    در واقع، از تیر 1401 تا مهر ماه آن سال تعداد معامله مسکن در پایتخت به طور مداوم کاهش یافته است به طوری که در مهر تنها حدود 4 هزار و 800 واحد مسکونی در این شهر خرید و فروش شده است. در مهر ماه، قیمت هر متر مربع مسکن در پایتخت حدود 46 میلیون و 479 هزار تومان برآورد شده است.

    این رویه از آبان 1401 معکوس می‌شود. در آبان ماه میانگین قیمت خانه در تهران رو به افزایش گذاشت و روند صعودی آن تا اسفند ماه ادامه پیدا کرد. با اینکه تعداد معاملات مسکن نیز از آبان افزایشی بود اما روند صعودی آن کوتاه بود و بهمن ماه دوباره رو به کاهش گذاشت.

    کاهش یا افزایش تعداد معاملات

    به بیان دقیق‌تر، در آبان سال گذشته تعداد معاملات مسکن در تهران به 7 هزار و 400 واحد رسید. این رقم در آذر 59.2 درصد افزایش یافت و تعداد معاملات را به 11 هزار و 800 مورد رساند. در نهایت، تعداد خرید و فروش مسکن در تهران در دی سال گذشته به حدود 12 هزار مورد رسید. درست در همین ماه، میانگین قیمت هر متر خانه بیش از 61 میلیون تومان برآورد شده بود؛ برآوردی که در اسفند ماه رکورد زد و به 71 میلیون و 299 هزار تومان رسید. این افزایش مداوم قیمت سبب شد تا بخشی از تقاضای موثر برای خرید خانه در تهران کاهش یابد به طوری که تعداد معاملات مسکن در اسفند سال گذشته 31 درصد نسبت به بهمن ماه کاهش یافت و به 7 هزار و 700 مورد رسید.

    بنابراین، پرونده بازار مسکن تهران در سال 1401 در حالی بسته شد که رشد قیمت مسکن افزایش یافت و رشد تعداد معاملات پس از یک دوره افزایش، نزولی شد.

    بازار مسکن تهران در 1402؛ بی‌حاشیه و کم‌نوسان

    داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در سال 1402، نه تنها قیمت مسکن در تهران نوسان فزاینده خاصی نداشته و عمدتا کاهشی بوده بلکه تعداد معاملات مسکن نیز در سطحی به مراتب کمتر از سال 1401 قرار گرفته است.

    به بیان دقیق‌تر، در فروردین سال جاری تعداد معاملات مسکن به 2 هزار مورد رسیده که نسبت به اسفند سال گذشته کاهش 73.6 درصدی دارد. با این حال، قیمت مسکن در این فصل 1.3 درصد نسبت به اسفند افزایش یافته است. در اردیبهشت ماه اما یک جهش موقتی در قیمت مسکن رخ داده به طوری که قیمت هر متر مربع خانه در تهران از حدود 71 میلیون تومان در فروردین به 81 میلیون تومان در اردیبهشت رسیده است. تعداد معاملات نیز به 5 هزار مورد رسیده و رشد 144 درصدی نسب به فروردین داشته است.

    از اردیبهشت به بعد، نوسان قیمتی بازار مسکن تهران آرام گرفته به طوری که تا دی ماه، رشد قیمت در 4 ماه منفی و در سایر ماه‌ها کمتر از 3 درصد بوده است.

    تعداد معاملات نیز تا شهریور کاهشی و پس از آن تا دی ماه افزایشی بوده است. برای مثال، تعداد معاملات مسکن در تهران در شهریور سال جاری 3 هزار مورد بوده که 11 درصد کمتر از مرداد است. آخرین آمار موجود مربوط به دی 1402 است که در آن تعداد معاملات مسکن حدودا 4 هزار و 500 مورد برآورد شده که 9.7 درصد بیش‌تر از آذر است. قیمت مسکن نیز در این ماه متری 80 میلیون و 610 هزار تومان به ثبت رسیده است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    ارسال دیدگاه